Ügyfélkezelés

Első körben a "legkiszolgáltatottabb" ezáltal a leggyanakvóbb, legijedősebb réteget szerettem volna tisztába tenni, így az ügyfelek felé kommunikáltam a kialakult helyzetet és biztosítottam őket az ügymenet zavartalan működésérél. Némileg nehezítette a dolgomat az a tény, hogy egy középvezető kolléga szintén a távozás mellett döntött, illetve egy másiktól én váltam meg. Így sokan azzal szembesültek, hogy nem is a vezető, hanem több vezető beosztású ember hagyta el a céget, de sikerült ezen túl lendülni, és ha nem is minden ponton de sikerült a váltást viszonylag megnyugtatóan kommunikálni. 

commun.jpg

A legelső levelembe az ügyfelek felé kikötöttem egy lényeges dolgot, ami sokhelyen savanyú szájízt hagyott, de nem engedhettem meg magamnak, hogy ez ne az elsők között kerüljön letisztázásra. A jövőben csak és kizárólag azt végezzük el, aminek írásos dokumentuma van. Semmi olyat nem vagyunk hajlandóak, amik szóbeli ígéretek alapján jöttek létre. És mint sajnos megtudtam, itt szóban milliós tételek voltak megígérve, néha érthetetlen módon. 

Ahogy folyamatosan kerestem a kapcsolatot az ügyfelekkel, akik a megvalósítás különböző fokozatain álltak, úgy jött egy pofon, amit nem vártam, mégpedig az, hogy több megrendelőnk tulajdonképpen már a pert fontolgatja ellenünk és már ügyvéddel konzultál illetve a különböző közösségi médiafelületeket böngészi. Ennek oka, hogy a kivitelezés, mint részleg tulajdonképpen leállt az utóbbi hónapokban, illetve ami készült abban sem volt sok köszönet. Iszonyatosan lassan és nem a megfelelő minőségben. 

Így némiképp értelmet nyert, hogy a középvezető kolléga miért is mondott fel azonnal, hiszen ez az ő feladatköre volt. De persze ez a felismerés semmiben nem segítette a feladatomat. 

Lassan világossá vált, hogy mi történt, és mi okozta a legnagyobb bajt. A kivitelező csapatok nem voltak megfelelően felkészítve a munkára/munkákra, a munkájuk ellenőrzése sokszor elmaradt, és a kitűzött határidőkig egyszerűen képtelenek voltak befejezni a feladatokat, de küldték őket tovább, és felébe/harmadába lévő projekteket hagytak maguk mögött. Ebben a szituációba még az is probléma volt, hogy az év végéig (ami akkor olyan 2 hónap volt) még 5 projektindítás volt beütemezve, amiről természetesen szerződésünk volt az ügyfelekkel. 

A döntést viszonylag könnyű volt meghozni, hogy minden további kivitelezés törölve és a munkaerönkkel úgymond visszanyúlva befejezzük az elmaradt munkákat és lezárhassuk a projekteket. Ennek a kommunikációs része már sokkal nehezebb volt, hiszen mint mondtam, a szerződésünk integrált alkotórésze a kezdési határidő, így annak eltolása nem is olyan egyszerű, és nem is túl törvényes egyoldalúan. 

Így felkerestem az öt megrendelőt és meggyőztem őket, hogy tulajdonképpen nekik az lesz a legjobb, hogyha csúsztatunk pár hónapot. Mielőtt bárki félreértené. Nem hazudtam az ügyfeleknek, ez részben tényleg az ő érdekük volt amennyiben minőségi terméket szerettek volna végeredményként. Mert abban a helyzetben ha a kb 10 nyitott építkezésre még ráindítok 5-öt, akkor véleményem szerint össze is borult volna minden. Így közös megegyezéssel eltoltuk a kezdési határidőket és mindezt úgy, hogy ha nem is örült neki az ügyfél kifejezetten, de elfogadta és megértette.