A probléma
Amikor egy cég jól megy, akkor nyilván könnyebb a cégvezetők élete. Amikor viszont kedvezőtlenül alakulnak a dolgok, akkor nem egy túl irigylésreméltó pozíció ez.
Amikor engem felkértek erre a feladatra, akkor a következővel kellett szembesülnöm. A részleg éves vesztesége eléri a 200 millió forintot. Ez akkora szám, hogy a másik részleg nyereséges tevékenysége sem tudja kompenzálni, így a cég komplett eredménye negatívba fordul.
Előreláthatóan viszont közel 1,6 milliárdos megrendelésállománya volt a cégnek a jövőre tekintve, ami ilyen számadatok mellett elég aggasztónak tűnt, hiszen elsőre látszik, hogy a lekötött projektek valószínűleg veszteségesek lesznek.
És mindez a jéghegy csúcsa, amik közel 1-2 nap alatt világossá váltak.
A volt vezetés sürgősnek látta a távozást, úgyhogy onnan nem számíthattam válaszra, hogy mi történt, miért olyanok a számok amilyenek, mi várható még stbstb.
Így nekem kellett utánajárnom, hogy mi történt, és lépésről-lépésre felkutatni, hogy mi a hiba, és ha nem is tudtam rögtön javítani, legalább tompítani tudjam, hogy kevésbé fájjon.
Első lépésként viszont tudatni kellett a világgal, hogy vezetőváltás történt. Ezt valamilyen formában meg kellett tenni az ügyfelek felé, a beszállítói partnerek felé illetve az alvállalkozói hálózat felé.
Miért olyan kiemelten fontos ez? A válasz erre roppant egyszerű, a bizalom miatt. Ugyanis akárki, akármit mond, egy felső vezető leváltása/távozása minden esetben kérdéseket vet fel, és szül egyfajta bizalmatlanságot, amit tetéz az a tény, hogy mindez előzetes bejelentés nélkül történt, és egyik napról a másikra.
Mert természetesen le lehet (adott esetbe kell is) váltani felsővezetőt, de ennek a legjobb egy folyamat keretében megtörténnie, mikor a leendő és távozó kolléga le tudja kommunikálni a változást, kiemelt partnereknél közös személyes bemutatkozást tesznek, a távozó kolléga bemutatja az utódját stbstb. Így elkerülhető az a légüres információbuborék ami bizalmatlanságot és kétségeket ébreszt.
És itt jön egy gondolat amit még rengetegszer el fogok mondani, hogy mi az ami kiemelt fontossággal bír egy cég életében. Ez a kommunikáció!