"Átverések"

Mivel nyakig benne voltam a kivitelezésekben, így megállapíthattam pár dolgot.

 - A munkásaink komoly szakmai problémákkal küzdenek.

 - Az építésvezetés összeomlott, ötletszerű, tűzoltás

 - Az alapanyagok biztosítása akadozó, problémás, sokszor rossz anyag kerül ki.

 11111.jpg

 - A gyártó nincs összhangban a kivitelezéssel, egyes alkatrészek késve kerülnek ki, amik akadályozzák a kivitelezés folytatását. És ha a kivitelezés teljes egészét nézem, akkor az egész arra hasonlít, hogy az ablakon öntjük ki a pénzt.

És ebben a káoszban jelentkezett egy újabb probléma.

Elkezdtem tételesen felülvizsgálni a beszerzési árainkat és az alvállalkozók kivitelezési árait. Azt kellett észrevennem, hogy a cégünknél az elmúlt években teljesen megszűnt a kontrol ami az árakat illeti és ezt a beszállítók és az alvállalkozók maximálisan ki is használták. Így történhettek olyanok, hogy a piaci ár +50%-ért építettek vagy szereltek nekünk az alvállalkozóink, és listaáron szereztük be a termékeket. Tulajdonképpen semmi kontrol nem volt ezek felett, így bármilyen árajánlatot adhattak, azt elfogadtuk.

És itt jön egy kérdés, hogy mit csinál az ember, mikor valahol átverve érzi magát, persze ott a másik oldal, hogy ez üzlet, és ők éltek a lehetőséggel. Bontsam fel a szerződéseket, hozzak drasztikus változásokat? Mindehez hozzájön egy olyan általános építőipari helyzet, hogy jó alvállalkozót találni határidőre, szinte lehetetlen. És itt olyan alvállalkozókról, beszállítókról van szó, akikkel 50-60 milliós forgalmat bonyolítottunk évente. Ha ezt így összeszámolnám, akkor éves szinten 30-40 millióval rövidítettek meg minket.

És most minden fillért az élére kellett állítani.

Így első körben nem csináltam semmit. Tudom ez furán hangzik, de nem akartam magam olyan helyzetbe hozni, hogy kiszolgáltatva legyek nekik. Így elkezdtem új beszállítói partnereket felkutatni, illetve alvállalkozókkal felvenni a kapcsolatot. És érdekes módon, pár hónapon belül ez elkezdte meghozni a gyümölcsét. Jött a telefon, hogy "már két hónapja nem rendelt tőlünk, pedig mindig szokott", vagy "végeztünk X helyen, hova lehet menni kezdeni a munkát?".

És ezekre, csak röviden, roppant udvariasan annyit közöltünk, hogy "köszönjük szépen, de más forrást választottunk." Továbbiakban is küldtünk árajánlatkérőt nekik, és amelyiknek leesett, hogy mi a helyzet az hirtelen meg is találta a helyes, piaci árképzést. Amelyik nem, attól sajnos megváltunk. 

És itt nagyon fontos kiemelni, hogy nem színpadiasan, nem végérvényesen. Egyszerűen a jövőben nem vettük igénybe a szolgáltatásait. Így bármikor ott a lehetőség, hogy újból felvegyük velük a kapcsolatot.