Cégvezető (X)

2019.jún.24.
Írta: CégvezetőX Szólj hozzá!

Beruházás szoftverekbe...?

Egy nagy dilemma minden cég életében, hogy milyen szoftverbe ruházzon be, annak mennyi az ára, és milyen lesz a megtérülés. Személyes véleményem az, ebben a kérdésben, hogy mindenképpen, sőt elkerülhetetlen, hiszen ha a versenytársak megteszik, akkor piaci hátrányba kerülök.

soft.jpg

Tovább

Gyártás, termelékenység

Kicsit mélyedjünk bele abba, hogy mit találtam, amikor a gyártást vettem górcső alá.

Első körben azzal kellett szembesülnöm, hogy a termelékenység és a motiváció, mint olyan tulajdonképpen megszűnt. Érzékeltetés képpen az a termék amiből 10 éve ez a gyár különösebb gond nélkül legyártott 4 egységet, most tulajdonképpen nagyságrendileg 1 egységet képes legyártani.

fact.jpg

Tovább

Építőipari helyzet 2018

Kicsit elkanyarodva a konkrét blog témától, úgy érzem, hogy fontos egy kis betekintést nyújtani abba, hogy mi folyik jelen pillanatban az építőiparban, és mi az ami még várható a jövő évtől.

A 2016-ban bevezetett CSOK illetve az újépítésü ingatlanokat érintő 5%-os áfakedvezmény rettenetesen bepörgette az építőipart és egy folyamatosan növekvő pályára állította. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy erre az ugrásszerű megnövekedésre az építőipari szereplők nem voltak felkészülve.

afa.jpg

Tovább

Eltűnt 200 millió forint.....

Először is elnézést a kicsit bulváros címért. Természetesen nem tűnt el, hanem a könyvelésben ennyi veszteség mutatkozott, ami lássuk be, 1 év alatt eléggé tetemes.

Miután az ügyfelekkel sikerült zöldágra vergődnöm, az első feladatom az volt, hogy megtaláljam az okát, hogy hova égettünk el ennyi pénzt és természetesen valami kiokoskodni arra, hogy ez megszűnjön.

money.jpeg

(attól tartok még nagyon sok poszthoz aktuális lesz a kép)

 

Persze ezzel párhuzamosan a lelassult és rossz kivitelezést is állandóan irányítanom és felügyelnem kellett, így előállt az a kellemetlen szituáció, hogy egyszerre több mindent kellett csinálnom, és magamhoz kellett vennem kollégák felelősségi körét, hiszen nem ismertem őket, nem ismertem a munkatempójukat és a munkájuk minőségét.

Mivel amúgyis a kivitelezésbe merültem el, értelemszerűen ott volt a legegyszerűbb kezdenem az anyagi oldal ellenőrzését is. Nemes egyszerűséggel katasztrófa volt amit találtam. Építkezésen hónapokig álló bérelt állványrendszerek, mobilwc-k, megrendelt, majd nem lemondott őrzés szolgáltatások, és temérdek alapanyag amik vagy rossz megrendelés következményei voltak, vagy kivitelezési hiba miatt mentek tönkre.

Ok, ezek belső hibák, amiket lehet korrigálni. Amint észrevettem, hogy ezeknek a nagyrésze szintén a kommunikáció hiányából fakad, illetve, hogy az adott pozíciót betöltött embereknek nem volt kidolgozott protokollja, hogy bizonyos esetekben hogyan járjanak el.

Kis vidám történet, hogy mire is gondolok. Egyik nap csörög a telefonom, és az egyik ügyfelünk hív, aki a kevés elégedett csoportból érkezett, hogy ugyan nagyon örül a terméknek, boldog, és mindennel megvan elégedve. De ha nem nagy kérés, mivel a kivitelezést már 3 hónapja befejeztük, a wc-t is elvihetnénk már, mert felborította a szél.

Ez a kis történet remekül mutatja, hogy megrekedt az információ. A kivitelezés befejeződött, átadás-átvétel megtörtént, de illetékes kolléga már nem adta tovább az információt annak aki intézte volna a wc, szemeteskonténer stbstb elszállítását. Így az hónapokig még ott rostokolt, és százezrekbe került. És mint tudjuk a sok kis százezerből lesz a sokmillió.

Ebből kiindulva elkezdtem belső protokollt és folyamatot felállítani, hogy a káoszban legalább az biztos pont legyen, hogy hol állunk. És meg lehessen határozni valami rövidtávú jövőtervet ami mentén elindulhatunk.

Mindeközben a cég külföldi tulajdonosi köre is engem szórakoztatott a kérdéseivel, hogy mi, hol, hogy történt és merre tovább?

Amikor ezzel végeztem, akkor ugyan iszonyat instabilan, de lett egy rövidtávú kapaszkodó kiépítve ami mentén a kollégák és én elindulhattunk. Így neki lehetett látni a veszteséghez vezető okok komolyabb feltárásához.

Ügyfélkezelés

Első körben a "legkiszolgáltatottabb" ezáltal a leggyanakvóbb, legijedősebb réteget szerettem volna tisztába tenni, így az ügyfelek felé kommunikáltam a kialakult helyzetet és biztosítottam őket az ügymenet zavartalan működésérél. Némileg nehezítette a dolgomat az a tény, hogy egy középvezető kolléga szintén a távozás mellett döntött, illetve egy másiktól én váltam meg. Így sokan azzal szembesültek, hogy nem is a vezető, hanem több vezető beosztású ember hagyta el a céget, de sikerült ezen túl lendülni, és ha nem is minden ponton de sikerült a váltást viszonylag megnyugtatóan kommunikálni. 

commun.jpg

A legelső levelembe az ügyfelek felé kikötöttem egy lényeges dolgot, ami sokhelyen savanyú szájízt hagyott, de nem engedhettem meg magamnak, hogy ez ne az elsők között kerüljön letisztázásra. A jövőben csak és kizárólag azt végezzük el, aminek írásos dokumentuma van. Semmi olyat nem vagyunk hajlandóak, amik szóbeli ígéretek alapján jöttek létre. És mint sajnos megtudtam, itt szóban milliós tételek voltak megígérve, néha érthetetlen módon. 

Ahogy folyamatosan kerestem a kapcsolatot az ügyfelekkel, akik a megvalósítás különböző fokozatain álltak, úgy jött egy pofon, amit nem vártam, mégpedig az, hogy több megrendelőnk tulajdonképpen már a pert fontolgatja ellenünk és már ügyvéddel konzultál illetve a különböző közösségi médiafelületeket böngészi. Ennek oka, hogy a kivitelezés, mint részleg tulajdonképpen leállt az utóbbi hónapokban, illetve ami készült abban sem volt sok köszönet. Iszonyatosan lassan és nem a megfelelő minőségben. 

Így némiképp értelmet nyert, hogy a középvezető kolléga miért is mondott fel azonnal, hiszen ez az ő feladatköre volt. De persze ez a felismerés semmiben nem segítette a feladatomat. 

Lassan világossá vált, hogy mi történt, és mi okozta a legnagyobb bajt. A kivitelező csapatok nem voltak megfelelően felkészítve a munkára/munkákra, a munkájuk ellenőrzése sokszor elmaradt, és a kitűzött határidőkig egyszerűen képtelenek voltak befejezni a feladatokat, de küldték őket tovább, és felébe/harmadába lévő projekteket hagytak maguk mögött. Ebben a szituációba még az is probléma volt, hogy az év végéig (ami akkor olyan 2 hónap volt) még 5 projektindítás volt beütemezve, amiről természetesen szerződésünk volt az ügyfelekkel. 

A döntést viszonylag könnyű volt meghozni, hogy minden további kivitelezés törölve és a munkaerönkkel úgymond visszanyúlva befejezzük az elmaradt munkákat és lezárhassuk a projekteket. Ennek a kommunikációs része már sokkal nehezebb volt, hiszen mint mondtam, a szerződésünk integrált alkotórésze a kezdési határidő, így annak eltolása nem is olyan egyszerű, és nem is túl törvényes egyoldalúan. 

Így felkerestem az öt megrendelőt és meggyőztem őket, hogy tulajdonképpen nekik az lesz a legjobb, hogyha csúsztatunk pár hónapot. Mielőtt bárki félreértené. Nem hazudtam az ügyfeleknek, ez részben tényleg az ő érdekük volt amennyiben minőségi terméket szerettek volna végeredményként. Mert abban a helyzetben ha a kb 10 nyitott építkezésre még ráindítok 5-öt, akkor véleményem szerint össze is borult volna minden. Így közös megegyezéssel eltoltuk a kezdési határidőket és mindezt úgy, hogy ha nem is örült neki az ügyfél kifejezetten, de elfogadta és megértette.

A probléma

Amikor egy cég jól megy, akkor nyilván könnyebb a cégvezetők élete. Amikor viszont kedvezőtlenül alakulnak a dolgok, akkor nem egy túl irigylésreméltó pozíció ez.

Amikor engem felkértek erre a feladatra, akkor a következővel kellett szembesülnöm. A részleg éves vesztesége eléri a 200 millió forintot. Ez akkora szám, hogy a másik részleg nyereséges tevékenysége sem tudja kompenzálni, így a cég komplett eredménye negatívba fordul.

graphdown.jpg

Előreláthatóan viszont közel 1,6 milliárdos megrendelésállománya volt a cégnek a jövőre tekintve, ami ilyen számadatok mellett elég aggasztónak tűnt, hiszen elsőre látszik, hogy a lekötött projektek valószínűleg veszteségesek lesznek.

És mindez a jéghegy csúcsa, amik közel 1-2 nap alatt világossá váltak.

A volt vezetés sürgősnek látta a távozást, úgyhogy onnan nem számíthattam válaszra, hogy mi történt, miért olyanok a számok amilyenek, mi várható még stbstb.

Így nekem kellett utánajárnom, hogy mi történt, és lépésről-lépésre felkutatni, hogy mi a hiba, és ha nem is tudtam rögtön javítani, legalább tompítani tudjam, hogy kevésbé fájjon.

Első lépésként viszont tudatni kellett a világgal, hogy vezetőváltás történt. Ezt valamilyen formában meg kellett tenni az ügyfelek felé, a beszállítói partnerek felé illetve az alvállalkozói hálózat felé.

Miért olyan kiemelten fontos ez? A válasz erre roppant egyszerű, a bizalom miatt. Ugyanis akárki, akármit mond, egy felső vezető leváltása/távozása minden esetben kérdéseket vet fel, és szül egyfajta bizalmatlanságot, amit tetéz az a tény, hogy mindez előzetes bejelentés nélkül történt, és egyik napról a másikra.

Mert természetesen le lehet (adott esetbe kell is) váltani felsővezetőt, de ennek a legjobb egy folyamat keretében megtörténnie, mikor a leendő és távozó kolléga le tudja kommunikálni a változást, kiemelt partnereknél közös személyes bemutatkozást tesznek, a távozó kolléga bemutatja az utódját stbstb. Így elkerülhető az a légüres információbuborék ami bizalmatlanságot és kétségeket ébreszt.

És itt jön egy gondolat amit még rengetegszer el fogok mondani, hogy mi az ami kiemelt fontossággal bír egy cég életében. Ez a kommunikáció!